Kapsejlads udvalget består p.t. af:

Lennart Pedersen tlf. 40 30 32 17.
William Jensen tlf. 25 71 39 79.
Morten Aagren Porsmose tlf. 22 87 71 87.
Niels-Ove Rolighed tlf. 60 61 66 99.

De forestår de sportslige sejladser for klubbens seniormedlemmer, og arrangerer derfor onsdagssejladser i sejlsæsonen.

Disse sejladser består af en serie kapsejladser der afvikles på onsdagsaftener. Et nærmere angivet antal tæller med i et samlet resultat.
Sejladsernes lægges også op på facebook.

Derudover arrangeres der den 1. lørdag i september hvert år en kapsejlads for kølbåde kaldet Fyrbåkesejladsen. Sejladsen indgår i Frederikshavn Kommunes Grand Prix.
Kommunens sejlklubber er gået sammen om at arrangere Frederikshavn Kommune Grand Prix. Sejladserne foregår i weekenderne, hvor vi har mulighed for at sejle lidt længere distancer, og sejladserne er åbne for alle sejlklubbernes medlemmer. Hver klub sender invitation til naboklubberne i kommunen og invitationerne lægges op på facebook. Flg. klubber er med:
– Frederikshavn Sejlklub
– Rønnerhavnen Bådelaug
– Strandby Sejlklub
– Sæby Sejlklub
Til top

Sejladsbestemmelser for klubbens onsdagssejladser:

Der
sejles:
Hver onsdag i tiden fra midt maj til sidst i juni og begyndelsen af august til slutningen af september. Der sluttes med 2 sejladser anden sidste lørdag i september. Reservedag anden sidste søndag i september.
Starten:Varselssignal kl 18.55 (1 skud), Klarsignal (flag P + 1 skud) kl 18.56. Trut kl 18.59 + flag P ned. Start + 1 skud kl 19.00. Der sejles med omvendt respit og starten vil ske fra “Blå Fritid”.
Banen:Som vist på skitsen.
Banens
sejlforløb:
Aftales før starten i klubhuset i henhold til nedenstående skema:
Baneforløb
Stander

Vind1. mærke
2. mærke
3. mærke
4. mærke
5. mærke
mål
grønWI sbII sbIII sbI sbIII sbmål
rødEIII bbII bbI bbIII bbI bbmål
grøn/rødSEI sbII sbIII sbII sbIII sbmål
rød/grønSWIII bbII bbI bbII bbI bbmål
sortNWIII bbII bbIII bbII bbI bbmål
sort/rødNEI sbII sbI sbII sbIII sbmål
Afkortet
bane:
Ved meget svag vind, kan der efter tidtagerens skøn sættes signal for afkortet bane, (signalflag S + 2 skud). 4. og 5. mærkerunding i den aktuelle bane udelades da. Signalet skal gives inden den førende båd runder 3. mærke.
Regler:ISAF´s kapsejladsregler. DS´s sejlads-bestemmelser, samt Sæby Sejlklubs sejlads-bestemmelser.
Handicap:Der sejles efter TCC-tal. Der kræves ikke målebrev, men bådejere uden, må acceptere det mål som kapsejladsgruppen fastsætter.
Samlet
Resultat:
Af de planlagte sejladser medregnes de 11 bedste hver båd har opnået i et samlet resultat. Der benyttes bonuspointsystem.
Startgebyr
og
tilmelding:
Deltagelse koster 20 kr. pr sejlads. Når man melder sig til skal man betale for resten af sæsonens sejladser.
Præmier:Der uddeles en præmie for hver påbegyndt 4 tilmeldte både i hvert løb. Overrækkelse i klubhuset umiddelbart efter sidste sejlads.
Kapsejladsudvalget